Република Србија - Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре
31.05.2018.
Закон о становању и одржавању зграда је омогућио да стамбене заједнице кроз ефикасно организовање управљања зградом унапреде квалитет становања у својој заједници како би сви живели у одржаваним и безбедним зградама. Овоме је нарочито допринела професионализација управљања за коју се опредељује све више стамбених заједница.
У Републици Србији је увидом у Регистар стамбених заједница последњег дана месеца маја регистровано укупно 33.315 стамбених заједница, од чега је 24.404 или 73% стамбених заједница за управника изабрало неког од комшија, док је 8.835 или 27% стамбених заједница послове управљања поверило професионалном управнику.
12.02.2018.
У сврху бржег и ефикаснијег пружања информација грађанима и другим заинтересованим лицима, у јуну 2017. године, на захтев Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре израђен је и објављен посебан сајт – www.stanovanje.gov.rs, на коме се редовно објављују све потрeбне информације и материјали о примени Закона о становању и одржавању зграда.
Овај сајт се према актуелним подацима о броју посета/прегледа налази на првом месту у googl претрази, што сведочи о његовој корисној и практичној примени и употреби, и то не само за кориснике из Србије, већ и из земаља региона и шире.
Према подацима добијеним од Канцеларије за информационе технологије и електронску управу овај сајт је у периоду од 7 месеци имао 307.376 посета са различитих ИП адреса, од чега су 271.994 посете биле из Србије (што је око 88% прегледа), а потом из Сједињених Америчких Држава (са 7844 прегледа, односно 2,5% посета) и Црне Горе (са 7570 прегледа, односно 2,4% посета). Просечан број месечних прегледа овог сајта био је око 44.000 и око 1.680 посета дневно, од чега је у Србији било око 39.000 посета месечно и око 1.480 посета дневно.
1. Број захтева за конекцијама: 307.376
2. Број захтева за конекцијама по земљама:
a) Србија: 271.994
b) Сједињене Америчке Државе: 7.844
c) Црна Гора: 7.570
d) Велика Британија: 1.686
e) Босна и Херцеговина: 1.026
14.11.2017.
Економска комисија Уједињених нација за Европу (UNECE) похвалила је Србију за успешну реализацију међународног пројекта у области становања и урбаног развоја, а позитивним оценама посебно су допринели усвајање новог Закона о становању и одржавању зграда и увођење електронских грађевинских дозвола.
Разматрајући на конференцији у Женеви финални извештај о пројекту „Унапређење националних капацитета за одрживо становање и урбани развој за земље у транзицији“, који се спроводио у четири земље Европе и средње Азије, међународни експерти УН прогласили су Србију за лидера у овом пројекту, са одличним резултатима у јачању националних капацитета за одрживи развој становања.
Јованка Атанацковић, помоћница министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, истакла је да су добри резултати Србије у области грађевинарства и становања, који добијају и међународно признање, резултат системских реформи којима су свеобухватно уређене све области, од области становања, преко просторног планирања, грађевинских дозвола, до озакоњења и уписа права својине.
„Посебно су важни систем доношења свеобухватног прописа у области становања и одржавања зграда, којим је уједно направљен и снажан искорак у унапређењу људских права у овој области, уношењем најбољих међународних пракси и смерница у домаће законодавство, као и систем издавања е-дозвола, који је Светска банка уврстила међу десет најбољих на свету, и спровођење процеса ”, рекла је Атанацковићева на 78. седници Комитета за становање и управљање земљиштем, која је одржана у Женеви.
Она је нагласила да, кад се нова решења доносе системски, плански и складу с најбољом праксом других земаља које су прошле сличне реформе, увек ће коначан резултат бити и промена свести јавности. ”Примена нових решења пре или касније покаже зашто је била неопходна и на који начин олакшава свакодневни живот свих нас, али и развој привреде и економије, а тиме и повећање животног стандарда грађана”, рекла је Атанацковићева.
Пројекат „Унапређење националних капацитета за одрживо становање и урбани развој за земље у транзицији” спроводи Економска комисија УН за Европу заједно са Програмом Уједињених нација за насеља (UN Habitat), а поред Србије, у пројекту учествују и Јерменија, Молдавија и Таџикистан.
28.08.2017.
Увођењем професионалних управника стамбених зграда помоћи ћемо грађанима да унапреде амбијент у ком живе и реше бриге везане за безбедност својих зграда, изјавила је Јованка Атанацковић, помоћница министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре проф. др Зоране Михајловић.
Она је данас у Привредној комори Србије уручила лиценце за рад првим професионалним управницима стамбених зграда, назвавши их амбасадорима културе становања.
„И поред великог интересовања за нови посао, вас 200 је успело да положи све испите и стекне лиценцу. Ви сте пионири квалитетнијег и лепшег становања и честитам вам на томе“, рекла је Атанацковићева.
Атанацковићева је истакла да је новим Законом о становању и одржавању зграда грађанима омогућено да лакше дођу до посла и побољшају свој животни стандард.
„Ово је прилика да се људи запосле у приватном сектору или оснују своју фирму, посебно у градовима који досад нису имали развијену ову делатност. Очекујем убудуће још ваших колегиница и колега, јер су наше процене да је Србији потребно више од 10.000 професионалних управника како би свака зграда могла да по свом избору добије такву услугу. Овај посао не познаје старосне разлике. Најмлађи управник има 19, а најстарији 71 годину“, закључила је Атанацковићева.
Обуку за професионалне управнике до сада је прошло 500 кандидата, а њих 229 се пријавило за полагање у првом испитном року.
Области из којих се обучавају и полажу испити су: правни оквир у вези са коришћењем, управљањем и одржавањем зграде, административни и финансијски аспекти управљања зградама, карактеристике зграде, одржавање зграде и безбедоносне процедуре, као и вештине комуникације.
25.08.2017.
Дана 28. августа 2017. године у 11 часова у просторијама Привреднe коморe Србије, у Београду, одржаће се свечана додела лиценци за лица која су положила испит за професионалног управника, који представљају прве „амбасадоре културе становања“. Лиценце ће уручити потпредседница и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Проф. Др. Зорана Михајловић и Немања Жугић, потпредседник Привредне коморе Србије.
08.08.2017.
Србија је данас добила првих 200 професионалних управника стамбених зграда, који су прошли обуку и положили све испите потребне за стицање лиценце како би се бавили овом делатношћу. Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре покренуће иницијативу код Фонда за развој и Националне службе за запошљавање о посебним кредитним линијама и програмима преквалификације за незапослене који желе да се баве овим послом и отворе своје фирме.
Првих нешто више од 200 професионалних управника који су данас имали последњи испит, прошли су обуку у вези са правним оквиром, финансијама, али и конструктивним елементима зграда, противпожарном заштитом, процедурама и понашањем у ванредним ситуацијама, чиме су потпуно оспособљени за бављење послом који је предвиђен Законом о становању и одржавању зграда.
“Култура становања у зградама није само да се очисти ходник, већ много више од тога, и можемо бити поносни што ће професионални управници моћи грађанима на терену да све то понуде”, каже Јованка Атанацковић, помоћница министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре.
Она додаје да међу првих двестотинак професионалних управника има мушкараца и жена, људи различите старосне доби, образовања и искуства, као и странаца који живе у Србији.
“Раније је већ један Холанђанин уписан као управник зграде у Београду у којој живи као станар, а сада смо међу полазницима на курсу за професионалне управнике имали једног Канађанина”, каже Атанацковићева, и додаје да је до сада обуку прошло укупно око 500 људи, укључујући и око 200 који ће добити лиценцу.
“Процењује се да је у целој Србији потребно најмање 15.000 професионалних управника, како би грађани као станари имали могућност избора. То је прилика да се људи запосле у приватном сектору, да оснују своју фирму, посебно у градовима који досад нису имали развијену ову делатност, какав је највећи број градова изузев Новог Сада и Београда”, каже Атанацковићева.
Она напомиње да се може очекивати да ће за започињање посла већини бити потребна одређена помоћ, у смислу стартап кредита под повољним условима.
“Министарство ће о овој иницијативи разговати са Фондом за развој, да се можда направи посебна кредитна линија за овакве фирме, као и са Националном службом за запошљавање, да се уведе програм преквалификације за незапослене са њихове евиденције који желе да се окушају у овом послу”, објашњава Атанацковићева.
08.08.2017.
Преузмите документа:
20.07.2017.
На основу члана 54. став 3. Закона о становању и одржавању зграда („Службени гласник РС“, број 104/16), члана 48. Став 1. Тачка 3. Подтачка 1. Статута Привредне коморе Србије („Службени гласник РС“, број 39/16) и Одлуке о организовању полагања испита, издавања и одузимања лиценце за професионалног управника и вођење регистра професионалних управника („Службени гласник РС“, број 64/17), Привредна комора Србије организује полагање испита за стицање лиценце за професионалног управника – испитни рок I/2017 почиње 24. јула 2017. године полагањем писаног дела испита.
Пријаве се подносе електронским путем или поштом на адресу: ПРИВРЕДНА КОМОРА СРБИЈЕ, Комисија за спровођење испита за стицање лиценце професионалног управника, Ресавска 13-15, 11000 Београд.
Информације за испит: http://www.pks.rs/ONama.aspx?id=383&p=0&
Пријава за испит: http://www.pks.rs/ONama.aspx?id=383&p=0&
10.07.2017.
У сарадњи са Сталном конференцијом градова и општина 5. јула 2017. године у Београду организована је додатна обука за општине чији Регистратори Регистра стамбених заједница нису присуствовали на регионалним презентацијама Закона и обуке за вођење Регистра које су биле орагнизоване у периоду од 17. до 31. маја ове године. Такође, уз те општине су позване и градске општине града Београда које су имале проблем са регистрацијом стамбених заједница. У овиру презентације и додатне обуке припремљена је панел дискусија где су позване три општине, две Београдске градске општине, општина Звездара и Нови Београд, и градска општина Медијана из Ниша, да са осталим учесницима обуке размене искуства у вођењу Регистра за протекле три недеље како је почео рад регистра 12 јуна 2017. године.
28.05.2017.
Србија ће, према тренутно актуелним подацима, ускоро добити 715 професионалних управника зграда јер се толико заинтересованих грађана из целе земље пријавило за први круг обуке.
Помоћница министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Јованка Атанацковић каже да су то подаци Привредне коморе Србије, која и спроводи обуку.
За први круг обуке пријавило се 715 грађана, највише у Београду, где има 240 полазника, и још њих 415 у осталим градовима.
“Ови подаци нису коначни јер и даље траје пријава заинтересованих. У наредном периоду очекујемо пораст броја полазника, посебно у већим градовима и у осталим јединицама локалне самоуправе које још нису организовале обуке”, рекла је Атанацковићева.
Према првим подацима ПКС, у Нишу се за обуку за професионалне управнике пријавило 110 кандидата, у Крагујевцу 70, у Новом Саду 60, а у Крушевцу њих 50.
У Зрењанину и Сомбору има по 35 пријављених за ову обуку, у Краљеву 30, Лесковцу 25, а у Пожаревцу, Панчеву и Суботици по 20 пријављених.
Примера ради, од 240 пријављених у Београду, прва и друга група полазника, њих 114, имају обуку од 25. маја. Од тога, њих 28 су физичка лица, а остало су они који већ раде у фирмама које се баве управљањем и одржавањем. Трећа група од 64 полазника имаће обуку од 29. маја, а четврта са 62 полазника од 15 јуна.
25.05.2017.
Помоћница министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Јованка Атанацковић изјавила је данас на првом часу организованом у Привредној комори Србије за обуку будућих професионалних управника, да је ресорно министарство у сарадњи са ПКС створило услове да се шест месеци пре истека законског рока отпочне са обукама професионалних управника стамбених зграда у Србији, а прве лиценце управници ће добити у јуну.
Атанацковићева је нагласила да систем обука и стицања лиценци представља шансу за запослење за велики број грађана, али и могућност и прилику за све грађане Србије да имају организовани систем управљања и унапређења квалитета живота у стамбеним зградама.
“Очекујемо од вас, као будућих професионалних управника, да пре свега будете амбасадори културе становања и развијања слоге и заједништва међу станарима стамбене зграде која вас ангажује”, рекла је Атанацковићева у обраћању полазницима.
Полазници ће кроз обуку морати да стекну одређена правна знања о згради, да се упознају са Законом о становању, науче карактеристике зграда, административне и финансијске аспекте управљања, али и да усаврше вештину комуникације.
Поред стварања услова за ангажовање професионалних управника, министарство је у сарадњи са Републичким геодетским заводом радило на припреми успостављања система регистрације стамбених заједница кроз модерну електронску апликацију и базу података која ће по први пут увести једношалтерски систем регистрације и једнообразно поступање у свим градовима и општинама у Србији.
„Важно нам је да сваки грађанин Републике Србије има једнаке могућности и у систему управљања и одржавања стамбеног фонда, да се сви послови око тога обављају што једноставније, а са већим квалитетом и ефектом и да сви заједно нађемо начин да чувајући вредност станова обезбедимо и квалитет живота у безбедним зградама“, нагласила је она.
Ово су прве обуке у Београду за делатност професионалних управника, а до краја маја се очекује да обуке почну и у другим градовима Србије. Прва група броји око 120 полазника, следећа група у Београду ће имати још толико, док су у осталим градовима још увек у току пријаве заинтересованих лица за први круг обука. Обуке ће се од данас па надаље континуирано организовати у зависности од броја пријављених лица.
„Оно што свакако можемо у будућности очекивати је развој ове професије, као и да ће повећање конкуренције повећати квалитет услуге и пружити могућност грађанима да на ефикасан начин и у високом стандарду управљају својом имовином, штите је од пропадања и унапређују стамбени фонд Републике Србије који је већим делом у приватном власништву“ напомиње Атанацковићева.